szerda, december 07, 2005

Hajdinalisztes cukkinilepény

Na, ez akár elmehetne valami makrobiotiotista-zenista-norbista-glückista-vegista-na mi van még receptnek, de esküszöm nem annak indult. Egyszerűen finom. Akkor csináltam, amikor múltkor egy vega barátnőmnek főztem vacsorát (ő kapta még a padlizsánt, meg egy sült zöldséges kuszkuszt, arról majd később).
A hajdinaliszt (en:buckwheat flour) valami hihetetlenül egészséges dolog, nem győzöm itt olvasni egy dietetikus írásában, hogy micsoda fantasztikus tápanyag értéke van. Egyébként egyike azon kevés liszteknek, amely gluténmentes, úgyhogy lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Ha valakit érint, vagy csak érdekel, ajánlom az egyik legklasszabb amerikai gasztroblogot, a Gluten-Free Girl-t (angolul), ezt Seattle-ben írogatja egy ezzel az allergiával küzdő lány és szuper receptek vannak nála.
A hajdinaliszt (itt Brüsszelben farine de sarrasin néven kapható nemcsak bio-boltban, hanem sima közértben is) kicsit sötétebb, drappos színű és nagyon különleges, finom, földes, diós ízt ad a vele készített ételeknek. Egyébként van egynéhány olyan jellegzetes, nemzeti étel, amelynek ez az alapja, így például az orosz blini –hajdinalisztes palacsinta, amelyet tejföllel és füstölt lazaccal, vagy kaviárral (továbbá némi vodkával) fogyasztanak, vagy a japán „soba” metélt (soba noodle), amiből fokhagymás-szójaszószos öntettel és szezámmaggal lehet isteni tésztaételt varázsolni. A franciáknak pedig a galettes de sarrasin nevű palacsintájuk híres, ami bretagne-i specialitás és sajttal, vagy tükörtojással van megtöltve. Ez utóbbiról további részletek és jó recept ezen, a Párizsban íródó és legesleghíresebb gasztroblogon található.
Én most használtam először és neekem teccik…A lepényt kizárólag hajdinalisztből csináltam, ezen legközelebb változtatni fogok és valamennyi sima búzalisztet fogok hozzá keverni, mert annyira markáns önmagában az íze, hogy azt hiszem jót fog neki tenni, ha picit lágyítom az ízeket. Viszont a parmezán nagyon jó bele, mert a cukkini semleges ízét feldobja. Fokhagymás joghurtot adtam hozzá, de ez már fantáziára bízva.

Recept
(2 személy – 6db 10cm átmérőjű lepény)

1 cukkini, reszelve
1 tojás
3-4 dkg reszelt pecorino, vagy parmezán
3 púpos evőkanál hajdinaliszt
2 púpos evőkanál sima liszt
1,5-2 dl tej
1 kk sütőpor
só, bors
olaj

A cukkinit a reszelő legnagyobb lyukán lereszelem és jól kifacsarom, hogy minél több nedvesség kijöjjön belőle. Egy tálban összekeverem a liszteket, sütőport, sót, borsot, a reszelt parmezánt. Hozzáadom a reszelt zöldséget, a tojást és annyi tejet, hogy egy sűrű galuskatészta állagú masszát kapjak. (megkóstolom és ha kell, még sóval, borssal ízesítem). 10 percet pihentetem. Forró olajban, közepes lángon kb. 10 cm átmérőjű lepényeket sütök. (kb. 2-3 perc oldalanként. Azért kell közepes lángon, hogy megpiruljon, de belülről is jól átsüljön)

Címkék:


 

 

9 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Hát biztos, hogy ez is finom (?), de hogy a csokimussznak még a cipőfűzőjét sem kötheti meg, az tuti!!!!!!! :))))) G.

1:14 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

ne izgulj, nem kapsz ilyen reformkaját:)

3:11 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Bonne idée ... a galette-sütésekből mindig marad vissza ilyen szaracénliszt.

Viszont túl egészséges ahhoz, hogy a musszal egyáltalán egy napon lehessen említeni :)

és annyira szépen van ez a kép megkomponálva, hogy nem is értem, miért panaszkodtál vmelyik receptnél a fotósi képességeidre :)
Viki

3:25 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia!
Gratulálok az oldaladhoz, nagyon tetszik és több receptedet is kipróbáltam már. Egyikben sem csalódtam. :)
A cukkinilepénnyel kapcsolatban lenne kérdésem :
Milyen bő olajban kell sütni?
Elég folyós lett a tészta és kanállal tudtam az edénybe csurgatni. Több lisztet tegyek még hozzá, hogy formázni lehessen?
Válaszod előre is köszönöm.

10:08 du.  
Anonymous maitai szerint...

Kicsit fapadosan, de megcsináltam. Csak hajdinaliszttel, tej és sütőpor nélkül, és pecorino helyett Abondance-szal és Beaufort-ral (AOC-diétán vagyok sajtilag :-) ), de nagyon jó lett!

12:57 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Köszönöm szépen, h a hajdinaliszt angol neve ott volt zárójelben, csekély angoltudással külföldön próbálva boldogulni nagy áldás volt.

12:46 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ma ezt ebédeltük, nyers répával, paprikával és ubival, plusz párolt brokkolival. Isteni volt, köszönöm az 5letet! :)

1:04 du.  
Anonymous Nina szerint...

Most faltam be belőle egy hatalmas adagot!:) Isteni finom volt, köszönöm a receptet:)

3:30 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Csak hajdinaliszttel és rizstejjel csináltam meg. Felváltva kentem meg kecskesajttal és hummusszal, alig bírtam abbahagyni, annyira finom volt. :)
Ágnes

1:45 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal