kedd, február 28, 2006

Tom Kha gai – Thai kókusztejes csirkeleves

Szerencsére nem kell kedvenc ételt megneveznem, mert nagyon nagy bajban lennék, de ha egyszer kellene, akkor ez a leves egészen biztos, hogy dobogós helyen végezné. Sőt, a leves kategóriában azt hiszem egyértelműen vinné a pálmát. Imádom. Napokig tudnám enni és nem unnám meg. Saját hazájában, ahol az egyik legnépszerűbb nemzeti eledel, sajnos nem volt szerencsém megkóstolni, viszont eredeti thai szakácstól tanultam egy thai főzőtanfolyamon, illetve az ő módszere alapján kísérleteztem ki a nekem legjobban bejövő receptet. Olyan ízharmónia az egész leves, hogy az ember azon filozofál, hogy hogyan lehet valami ennyire tökéletes. Annyira ki van találva a különböző ízek összessége, hogy az ember tényleg nem jut szóhoz. Csak kanalazza átszellemülten. Valóban olyan hozzávalók szükségesek hozzá, amelyek otthon nehezen beszerezhetőek. De az Ázsia boltban (meg talán más ilyen típusú boltokban is?) határozottan kaphatóak (nyáron mindent ott vettem hozzá). Itt Brüsszelben jó dolgom van, mert néha elbaktatok az itteni mini-chinatown-ban található óriási és elképesztő és fenomenális (és hát hogy is mondjam elegánsan, nem egy Chanel No5 illatú..) ázsiai szupermarketbe, ahol egyszerűen minden van, ott feltankolok mindenből és kész. Egyébként mindhárom különleges fűszer szuperül fagyasztható, úgyhogy ha az ember lelőhelyet talál, akkor érdemes többet venni és a mélyhűtőben készenlétben tárolni. A három különleges hozzávaló:

Galanga gyökér: gyömbérhez hasonló gyökér, amely a Dél-Kelet Ázsiai konyha elengedhetetlen kelléke. A formája a gyömbérhez hasonlít (lsd. fotón), a színe viszont nem sárga, hanem krémfehér, picit rózsaszínes, aromája visszafogottabb, lágyabb, nem olyan csípős. Kipróbáltam gyömbérrel is a levest, teljesen más ízű lesz, nem érdemes helyettesíteni.
Citromfű: magyarul félreérthető –nem a leveles zöldfűszerről van szó (melissa), hanem az újhagyma külsejű rúdról –lsd. fotó (citronella –nem tudom, ezt használjuk-e magyarul?), amely szintén nélkülözhetetlen a Dél-Kelet Ázsiai konyhában. Elképesztő illata van.
Kaffir lime-levél: sötétzöld, fényes, erőteljes citrus aromát adó levelek
A fűszereket belefőzi az ember a levesbe, viszont a végén vagy leszűröm és ezek nélkül tálalom, vagy benne hagyom, viszont határozottan felhívom a fogyasztók figyelmét hogy szíveskedjenek ezeket nem elfogyasztani. A galanga például azon túl, hogy erős afrodiziákum, nagy mennyiségben mérgező is lehet, mindenesetre kábulatot és hallucinációs szimptómákat eredményezhet (és jelentem ezt -nem saját, de- tapasztalat alapján állítom….)
Itt a Nők Lapja site-on találtam egy -összetevőkben legalábbis -elég autentikusnak tűnő magyar receptet, bár eléggé furcsálom, hogy kizárólag a 4dl kókusztejben fő minden és nincs felöntve sem húslevessel, sem vízzel. A múltkor viszont elkaptam egy adást a TV Paprikán, ahol valamelyik magyar fiú ilyesmit próbált főzni, jobban mondva főzött csodálatraméltó magabiztossággal, na most, a részletekre szerencsére nem emlékszem, csak arra, hogy a végén lisztes!! rántással besűrítette a levest, majd kis koktélrákokat szórt bele..ááá. Talán a végén nagyon kreatívan koktélparadicsommal díszítette..Én elhiszem, hogy ezek a kedves fiúk a világ legzseniálisabb marhapörköltjét főzik, de könyörgöm, muszáj nekik a képernyőn feltétlenül egzotikusba menni át?
Éttermi kontextusban Budapesten a Royal szálló Rickshaw (drága, de nagyon jó) éttermében találkoztam a leves kiváló kivitelezésével.


Ja, a legfontosabb: ez egy naggyon férfiszívolvasztó leves. A fűszerekkel azért típustól függően óvatosan bánjunk, én amikor utoljára férfi vendégnek főztem, az alany homlokán határozottan néhány édesen legördülni készülő fénylő izzadságcseppet véltem felfedezni…



Recept:

Hozzávalók (2 nagy adag+ másnapra ebédmaradék)

1 salotta (vagy közepes hagyma), aprítva
1 nagy gerezd fokhagyma, aprítva
2 citromfű
6 szelet galanga gyökér (karikázva, hámozatlanul)
6 kaffir lime levél, csíkokra vágva
2 tk piros curry paszta
2ek olaj
6dl húsleves
4dl (egy doboz) kókusztej
egy nagy csirkemell, csíkokra vágva (*én húslevesből maradt főtt húst tettem bele)
20dkg gomba, nagy darabokra vágva
zöldcitromlé, halszósz, cukor
tetejére friss koriander, újhagyma


Az olajat felforrósítom és beleteszem a curry pasztát. Pár percig pirítom. Leveszem a hőt, rádobom és megpárolom benne az apróra vágott hagymát és fokhagymát. Amikor a hagyma megpuhult, beleteszem a galanga szeleteket, a citromfüvet egészben (amire egy húsklopfolóval rácsaptam, hogy felszabaduljanak az aromái) és a kaffir lime leveleket. Átforgatom. Felöntöm a húslevessel, felforralom és 15 percig alacsony hőfokon gyöngyöztetetem, hogy jól átjárják a fűszerek aromái. Ekkor beleöntöm a kókusztejet (fel kell előtte rázni), ekkor már nem forralom, különben a kókusztej kicsapódik. Beleteszem a csirkemellcsíkokat és a gombát és kb. 10 percet főzöm, ezalatt mindkettő megfő. A legvégén zöldcitromlével, halszósszal (ez adja a sósságot, külön só nem kell bele!) és cukorral kerekítem ki az ízeket. Ezek mennyisége abszolút ízlésfüggő, én ehhez a mennyiséghez kb. 1 lime levét, 3-4ek halszószt és 1 ek cukrot használok. Ha nem elég ízes, még több halszósz kell bele. A tetejére jó sok friss koriandert és felkarikázott újhagymát szórok, így tálalom. Ez utóbbit nem érdemes elhagyni, ez a pont az i-n.

Címkék:


 

 

32 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Hát nem akarok én állandóan beleszólni meg kommentálni, de most megint nem állhatom meg. Két dolog. Az egyik, hogy a hétvégén a magyar néphagyományok szerint rendkívül erősen kellett csuklanod. Mégpedig azért, mert elkészítettem a kókusztejes vöröslencse-sárgarépa levest, amelyről a jelenlegi leves íz- és mindenféle más harmóniájával azonos ódát lehet zengeni. Az egész család szerette, a tízhónapos répadarabokat kapott belőle. A másik: nagyon meleg szívvel ajánlom a jelenlegi recept hozzávalóinak beszerzéséhez a Fény utcai piac alatt elhelyezkedő Ezer valami (íz vagy sziget?) nevű ínyencboltot. Tkp Ázsia-boltnak is hívhatnánk, de van ott mindenféle, olasz, mexikói, stb ételek elkészítéséhez szükséges cucc, friss fűszerek, friss tofu, ez a bizonyos citromfű, ami nem a zöldfűszer-citromfű, meg minden. Kaffir lime levelet is vettem már ott. Magyar viszonyok között nagyon jó választék és barátságos kiszolgálás. Máris megyek az új thai leves alkatrészeiért. Köszönet a finom levesért, Eszter

10:34 du.  
Blogger Andreea szerint...

i can only certify i go to the same supermarket :)
have you tried their wasabi coated nuts? if you like wasabi, it is a must-have!

11:30 du.  
Blogger Anna szerint...

One of my very favorite soups. A few blocks from my home in Helsinki, there is a tiny Thai supermarket. I like their superversatile powdered coconut, and will need to stock up on lemongrass, kaffir lime leaves and galangal...

11:38 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Itthon is citronella néven lehet megtalálni ezt a fűszert. A citromfüvet elfelejthetjük, mert félreértésre ad okot. Kr.

9:59 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia,

imádom a blogod, nemisbéka hívta fel rá a figyelmem, karácsonykor te csokimousse-od volt a desszert. Isteni volt. :)

Ősszel jártunk Thaiföldön és Chiang Maiban elmentünk egy egynapos főzőtanfolyamra, ahol többek között ezt a levest is megtanultuk főzni. Kaptunk a suliban egy klassz szakácskönyvet is, szívesen bescannelem neked ezt a receptet.
Az összetevők szinte teljesen stimmelnek, de teljesen más technikával főzik, 5-10 perc alatt kész az egész (ez a legtöbb kajájukra igaz).

9:46 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

szeretem a férfiszívolvasztó recepteket..köszi! :)
Kata

11:14 du.  
Blogger Rossamela szerint...

Nem állom meg, hogy hozzá ne szóljak, két dolog miatt.

1. Magam még nem kóstoltam, de megerősíthetem, hogy bizonyára férfiszívolvasztó leves, egy kollégám szokott áradozni erről, na meg főzi is rendesen. Galangát ugyan nem (helyette gyömbért használ), de kaffir lime levelet hallottam eleget emlegetni. Meg valami speckó pasztát (nem curryként nevezte meg), szintén az Ázsia boltban szerzi be, kifejezetten ehhez a leveshez.

2. Kicsit nézegettem a TV Paprika honlapján, mit láthattál. csak egy thai csirkelevest találtam. Lisztes rántás ugyan nincs benne, de vaj és szardellapaszta annál inkább. Érdekes... Mint ahogy a magyar szakácsképzés.

1:11 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hallo Zsofi, das sieht ja genau nach meinem Geschmack aus :-) Auch ich liebe Curries und hole mir regelmäßig Kaffirzitronenblätter vom Naschmarkt. Bloggst Du wieder mal in Englisch ? Bei der Gelegenheit könnt' ich sicher wieder ein Rezept von Dir adoptieren... Was machen die Reisepläne punkto Wien ? Übrigens, ich freu' mich für Dich, daß Du offenbar eine so große Leserschaft in Deiner Muttersprache hast, find' ich toll. Liebe Grüße aus dem noch immer winterlichen Wien, angelika

1:54 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Aroy aroy !

2:18 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

a levesek királya, bár én női szíveket is olvasztgattam már vele :)))
bp-en nemrégiben találtam az alapanyagokhoz egy filléres beszerzési helyet -> a nyócker piacig kell elbarangolni, ahol benn a piac területén nyílt nemrégiben egy v'námi zőccséges (vigyázat két zséges van egymás mellett) és itt galanga, thai citromfű, kaffer lime levél, etc.
az árak itthoni bolti mércével pedig eccerűen viccesek - ja és a zséges mellett kis lakókocsikban nyomják a vietnámiak a kaját a helyi árusoknak, zseniális hely!

+ egy tom kha gai videorecept a vizuális típusoknak.

http://www.thaifoodtonight.com/thaifoodtonight/recipes-TomKhaGuy.htm

p.s. na'on klassz a blog, hajrá!

11:45 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Tom Kha Gai levest sokszor készitettem már, de kicsit más recept szerint készül nálunk. Vörös curry nélkül. és aki megkóstolta azt mondta hogy Thaiföldön sem evett jobbat.
Galanga mellé, jelzem mellé és nem helyette adhatunk gyömbért is mellé, a lényeg h ugyanannyi a csirkeleves mint a kókusztej és amikor összeöntjük hagyjuk állni benne a cuccost.

A legjobb pesti lelőhely pedig a II. kerületi Cafe57 Étterem a Pusztaszeri úton.

Érdemels kipróbálni, én főzöm:)

1:20 de.  
Blogger Rossamela szerint...

Céges családi nap főzőversenyén emlegett kolléga javaslatára (ellentmondást nem tűrő nyomására) ezt a levest főztük bográcsban(!), főként a factact kommentjében belinkelt videorecept szerint. A babgulyások és pörköltek között nehezen tudtak elhelyezni bennünket , de különdíjat kaptunk. De a lényeg nem ez, hanem az, hogy fantasztikusan finom levest csináltunk, mindenkinek nagyon ízlett - pedig ez tényleg elég vegyes társaság volt. A fejeskáposzta pedig hihetelenül jó benne, egészen átlényegül, érdemes kipróbálni.

Kérdeznék is: ha ez a leves, mit javasolsz főételnek?

8:55 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

na, bocs, bocs, Rossamela, hogy csak most válaszolok! szóval, 1. el tudom képzelni, hogy néztek Rátok a babgulyások között:) a fejeskáposzta jól hangzik, abszolút el tudom képzelni.
2. utána. hát semmiképpen nem olyat, amiben van kókusztej, és nem is mártásos cuccot. leginkább grillezett húst, pirított zöldségeket, kínai kelt, tavaszi tekercset, satay-t rizzsel, ilyesmit.

8:15 du.  
Blogger Rossamela szerint...

Köszönöm, köszönöm.
Hús nem játszik (a levesben sem csirke lesz, hanem szándékom szerint rák), pirított zöldség esélyes, de szemezek a gőzölt gombóccal is...

11:33 de.  
Blogger Vialuna szerint...

Szia,

most jött el ennek a levesnek az ideje...:-)
Kérdésem lenne, rögtön 2 is:
1) ha csirke helyett rákkal csinálom, maradhat a gomba?
2) milyen gombát ajánlasz hozzá?
Előre is köszönöm,
szia,
vialuna

12:29 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Vialuna,igen, gomba nyugodtan maradhat. Én sima champignon gombával készítem általában, de ha mondjuk kapsz friss shiitake gombát (Lehelen a gombásnál szoktam látni), azzal biztos még finomabb. hm, én is jó rég főztem már, igazad van, eljött az ideje:)

11:39 de.  
Blogger www.pirosvilla.info szerint...

nagyon jó, köszönöm!!

2:18 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

fatcat írta...

bp-en a parázs presszó nevű intézményben is kiválóan készítik! igaz, hogy thai néni az elkövető... :))

3:33 du.  
Blogger tekatana szerint...

nekem ez az egyik kedvenc levesem és tegnap meg is főztem az elsőt itthon! :)
viszont a galanga gyökér toxikus hatása érdekelne mennyire igaz, merthogy én azt szeretem elrágcsálni és így gyorskeresve nem találtam a neten semmi erre utalót...

10:58 du.  
Blogger csabi szerint...

Nálunk is ez az abszolút kedvenc, egyszerűen addiktív. Igyekszem nem főzni ugyanazt fél éven belül, de vele kivételt teszek :)
A "három grácia" helyett ezzel a pasztával is nagyon finom. A csarnokban és a kulinárisban is kapható. Megerősíthetem, tényleg lehet vele női szíveket is olvasztani.
Én jó sok julien-re vágott zöldséggel szoktam elkészíteni (répa, póré vagy újhagyma, káposzta, bambusz, és persze szeletelt csiperke, ami épp van).
Nekem így még jobban is tetszik, mint a Parázs béli (ami szintén isteni).
Ezen a fotón kb. 8 adaghoz való alapanyag látszik (+ kell még lime, halszósz (vagy só))

9:07 du.  
Blogger Unknown szerint...

Ez az a leves, amit talán soha nem tudnék megunni, napokig, hetekig, sőt havonta többször is képes lennék fogyasztani minden mennyiségben!Imádom!Függő vagyok!Első alkalommal az itt leírt recept alapján készítettem, és a végeredmény..tökéletesen olyan lett, amilyennek lennie kell! Pontosan ugyanaz az íz, amit évekig az egyik kedvenc éttermemben kaptam....

7:18 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Elnézést, de nem bírom megállni, hogy ne írjak le néhány észrevételt.
Thai utcai kifőzdében:
1. nem tesznek bele curry pasztát.
2. nem sütik ki előtte a fűszereket.
3. nincs benne sem hagyma, legfőképpen nem fokhagyma.
4. kókusztej és víz keverékével forralják egyszerre, ez az alap.
5. a jó minőségű kókusztej pedig sosem fog kicsapódni. Az egész leves lényege a kókusztejben való erős forralás...
De biztosan ez a leves is finom.

12:22 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én még megbolondítottam reszelt répával és csíkokra vágott californiai paprikával:)csirke helyett pedig inkább rákkal finomabb.
Egyébként SZUPER recept!!!:)

12:52 du.  
Blogger Unknown szerint...

tegnap foztem ezt a levest eloszor,megvendegeltem par ismerosomet.eredmeny:jovo vasarnap is ez lesz,de egyetertettunk abban,hogy akkor mar dupla adag:)
Fantasztikus izorgia,erdemes kiprobalni,en lattam tofus verziot is vegetarianusoknak.
A halszosz helyett pedig lehet szojaszosszal helyettesiteni ugy olvastam valahol.

5:28 du.  
Blogger Unknown szerint...

A Kazinczy utcai kisparazsban a thai szakacs holgy zsenialisan kesziti (voros curry nelkul)! Eszmeletlen az a konyha.

9:22 du.  
Anonymous Menta szerint...

Szia! Fuuu tudom, hogy ez nem egy mostanában feltöltött recept,lehet nem is fogod látni, amit írok :), de pár napja kipróbáltam és a családom egy két tagján is teszteltem. Sikert aratott még a Nagymamámnak és a 14 hónapos kisfiamnak is ízlett. Nekem viszont sajnos nem lett csípős :( biztos kevés curry pasztát raktam bele...na majd legközelebb. A kérdésem az lenne, hogy a halszószt lehetne valamivel helyettesíteni? Nem szeretem a halakat így ezt a gombával együtt kihagytam és bár így is nagyon finom lett, de ha lehet pótolnám valamivel.

9:08 du.  
Blogger Unknown szerint...

Ne hagyd ki a halszószt az a lelke mindennek és amúgy semmi köze a halhoz

6:13 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A citronella helyett érdemes használni a "citromnád" kifejezést erre a növényre, egyre inkább ez terjed, és ismerik egyre többen.

6:45 du.  
Blogger Unknown szerint...

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

4:35 du.  
Blogger Unknown szerint...

Kedves Blogoló és Olvasók!

A recept remek, mégis egyet kell értenem Névtelen-nel. Egyébként a curry paszta ugyanazokból az összetevőkből áll, kivéve a garnélapasztát+az már eleve meg van pirítva olajon. Talán markánsabb az íze vele, de nélküle is olyan ízorgia, hogy én azt pláne elhagynám.
Ezért le is írok egy receptet, ha van kedvetek, próbáljátok ki ezt is. Az ázsiai boltokban kapható paszta, ami Tom Kha Gai pasta néven kapható, teljes mértékben rekonstruálható friss alapanyagokból. Az arányokat úgy oldottam meg, hogy a fő összetevőket egyenlő arányban tettem bele, a chilipaprikát, limehéjat, levet, levelet és cukrot pedig ízlés szerint. A végeredmény szemtelenül thai-jellegű, egy osztrák-thai fiatal is elismerte :))

Összetevők: kb. 8 adaghoz
A leveshez:
1-1,5l víz (ízlés szerint, ki mennyire szereti sűrűn)
1,5doboz (6dl) kókusztej (a maradék két decit kókusztejes ragacsos rizshez lehet felh.)
800g csirkemell
250g gomba szeletelve
3 nagy sárgarépa felkarikázva (vagy 0,5kg fejes káposzta-de még karfiol is passzol nagyon)

A szószhoz, ami el fog keveredni a levesben:
2dkg galangál (két 4cm-es db)
3 szál citromfű, felső héja leszedve, alul kemény rész kivágva
5 koriander gyökere
2 kis chili kimagozva, ere kiszedve
1 lime héja reszelve
egy kiskanál olaj

Végül:
1 lime leve
5db kaffir lime levél
4EK halszósz, de ez is ízlés szerinti, nem szabad se keveset, se sokat..
cukor

Köret:
Főtt jázmin rizs só mélkül (pl. Panda)

A procedúra:

Citromfüvet,galangált, koriandergyökeret, chilit megpucoljuk, felvágjuk, limehéjat,olajat hozzáadjuk és mixerrel péppé zúzzuk (A thai nénik mozsárban csinálják pl. a Curryket, de így 2 perc helyett 2-4 óra lenne..).

A csirkemellet felkockázzuk, a kókusztej felével és a lemixerezett dolgokkal együtt feltesszük főni nagyobb lángon. Ha megfőtt a csirke, felöntjük vízzel, és belerakjuk a gombát, répát (egyéb zöldségeket), lime leveleket. Fedőt rátesszük, lángot közepesre vesszük.

Ha megfőttek, ráöntjük a maradék kókusztejet, még egyet rottyantunk rajta, és beletesszük a limelevet, halszószt és cukrot. Lefedve állni hagyjuk, míg fogyaszthatóvá nem hűl, majd nekilátunk szidni engem, ha nem tetszik :))

4:39 du.  
Blogger Unknown szerint...

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

4:40 du.  
Blogger Unknown szerint...

Kedves Blogoló és Olvasók!

A recept remek, mégis egyet kell értenem Névtelen-nel. Egyébként a curry paszta ugyanazokból az összetevőkből áll, kivéve a garnélapasztát+az már eleve meg van pirítva olajon. Talán markánsabb az íze vele, de nélküle is olyan ízorgia, hogy én azt pláne elhagynám.
Ezért le is írok egy receptet, ha van kedvetek, próbáljátok ki ezt is. Az ázsiai boltokban kapható paszta, ami Tom Kha Gai pasta néven kapható, teljes mértékben rekonstruálható friss alapanyagokból. Az arányokat úgy oldottam meg, hogy a fő összetevőket egyenlő arányban tettem bele, a chilipaprikát, limehéjat, levet, levelet és cukrot pedig ízlés szerint. A végeredmény szemtelenül thai-jellegű, egy osztrák-thai fiatal is elismerte :))

Összetevők: kb. 8 adaghoz
A leveshez:
1-1,5l víz (ízlés szerint, ki mennyire szereti sűrűn)
1,5doboz (6dl) kókusztej (a maradék két decit kókusztejes ragacsos rizshez lehet felh.)
800g csirkemell
250g gomba szeletelve
3 nagy sárgarépa felkarikázva (vagy 0,5kg fejes káposzta-de még karfiol is passzol nagyon)

A szószhoz, ami el fog keveredni a levesben-fel sem tűnik majd,csak az íze:
2 fej salotthagyma (vagy 1 közepes vöröshagyma)
3dkg galangál (kb. két 4cm-es db)
3 szál citromfű, felső héja leszedve, alul kemény rész kivágva
5 koriander gyökere
2 kis chili kimagozva, ere kiszedve
1 lime héja reszelve
egy kiskanál olaj

Végül:
1 lime leve
5db kaffir lime levél
4EK halszósz, de ez is ízlés szerinti, nem szabad se keveset, se sokat..
cukor

Köret:
Főtt jázmin rizs só mélkül (pl. Panda)

A procedúra:

Hagymát,Citromfüvet,galangált, koriandergyökeret, chilit megpucoljuk, felvágjuk durván, limehéjat,olajat hozzáadjuk és mixerrel péppé zúzzuk (A thai nénik mozsárban csinálják pl. a Curryket, de így 2 perc helyett 2-4 óra lenne..).

A csirkemellet felkockázzuk, a kókusztej felével és a lemixerezett dolgokkal együtt feltesszük főni nagyobb lángon. Ha megfőtt a csirke, felöntjük vízzel, és belerakjuk a gombát, répát (egyéb zöldségeket), lime leveleket. Fedőt rátesszük, lángot közepesre vesszük.

Ha megfőttek, ráöntjük a maradék kókusztejet, még egyet rottyantunk rajta, és beletesszük a limelevet, halszószt és cukrot. Lefedve állni hagyjuk, míg fogyaszthatóvá nem hűl, majd nekilátunk szidni engem, ha nem tetszik :))


A lime leveleket persze nem szabad megenni, ezt korábban is említettétek.

5:16 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal