hétfő, január 22, 2007

Fehérrépa-krémleves gremolata-val

A valódi hungarikumokat akkor értékeli az ember igazán, amikor hosszabb ideig külföldön él. Biztos vagyok benne, hogy mindenki, aki rövidebb-hosszabb ideig belekóstolt az expat létbe, meg tudja ezt erősíteni. Számos dolog otthon annyira természetes, hogy csak akkor tűnik igazán fel, amikor nincs. Zöldpaprika, túró, Túró Rudi, juhtúró, mák, gyalult tök, kolbász, kovászos uborka, hogy csak néhányat említsek. Sokan hurcoljuk ezeket rendszeresen az utazó poggyászunkban, sajnos az új reptéri szabályok miatt ezeknek részben lőttek (én legalábbis nem kockáztatom a szétnyomott túróban tocsogó ruhatárat..). Az egyik ilyen hozzávaló, amely nélkül üresnek érzem a bőröndömet (és a konyhámat), a fehérrépa. Néhány európai országban (pl. Németországban) néha lehet kapni, de egyébként valódi hungarikum.

Nagyon szeretem az ízét, és szeretnék vele többet kísérletezgetni, de sajnos soha nincs itt annyi, hogy lehessen. Kincsként őrizgetem egyik hazameneteltől a másikig, mindig megszámolom, nehogy túl sokat használjak fel a húsleveshez. Most viszont kivételesen fehérrépa-felhalmozódás esete fordult elő, a friss adag meg hamarosan érkezik, így ki tudtam próbálni ezt a levest. Régebben főztem egy almás fehérrépalevest, amit nagyon szerettem, ezt minimalizáltam most vissza csak fehérrépára. A tetejére pedig saját alkatrészéből készítettem egy gremolata-t, azaz olaszos zöld fűszerkeveréket. Ez eredetileg petrezselyemből, citromhéjból és fokhagymából áll, és hagyományosan az ossobuco-hoz tálalják. A fokhagymát kihagytam belőle, mert vadnak éreztem a lágy ízekhez. A petrezselyem és a citromhéj viszont kiváló, sőt kell is, hogy ellensúlyozza az édeskés, krémes levest.

Recept (2 adag)

4 vékonyabb fehérrépa (vagy kettő közepes)
1 közepes burgonya
1 salotta (vagy fél fej hagyma), apróra vágva
6 dl húsleves
só, bors
csipet sáfrányos szeklice
egy lötty (mondjuk ½ dl) tejszín
kb. 2dkg vaj

fél csokor petrezselyem
egy citrom reszelt héja
egy lötty olívaolaj

A vajon megpárolom a felaprított hagymát. Közben megpucolom a fehérrépát és a krumplit, mindkettőt lereszelem (a reszelő nagy lyukán). A zöldségeket rádobom a megpuhult hagymára, átforgatom, pár percet pirítom. Felöntöm 6 dl húslevessel, sózom, borsozom, hozzáadom a sáfrányos szeklicét. Addig főzöm, amíg a zöldségek megpuhulnak (kb. 20 perc). Az egészet botmixerrel, vagy turmixgépben pürésítem. Ha teljesen simára szeretném, akkor átpaszírozom (szűrőn, vagy paszírozón át). Jöhet hozzá egy lötty tejszín, ill. ha szükséges, még só, bors. A reszelt citromhéj felét is beledobom. A petrezselymet felaprítom, és összekeverem a reszelt citromhéj másik felével, valamint pici olívaolajjal. A forró leves tetjére teszek belőle.

Címkék:


 

 

21 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

A külföldön dolgozóknak gyakran meggyűlik a bajuk ezen hungarikumok miatt a reptéri hatóságokkal. Legutóbbi utamon gondoltam egy kis hazai utánpótlást keverek a ruháim közé, két szál kolbászt és egy jó nagy darab disznósajtot duplafalú alufóliába tekertem. A beszállásra várakozva a legnagyobb döbbenetemre a nevemet hallottam, majd két perc múlva 2 biztonságis elvezetett egy "alaposabb" vámvizsgálatra. A röntgenképen amit a csomagomról készítettek elég jól kivehető volt a kolbászok és a disznósajt robbanóeszköznek tűnő összetartozása. Szerencsémre magyarázatomat, hogy muzulmán országba utazom elfogadták, de felhívták a figyelmemet a kolbász és a disznósajt más formátumú darabolására, ill. szeletelésére

3:11 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

én a túrót kokeményre mélyhutom és úgy megy a boröndbe alaposan becsomagolva, muködik, és messzebbre jövök, mint te :) (Finno.)
Fehérrépa itt sincs, viszont a Lidl-ben remek zöldpaprikát kapni.

12:49 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

nekem az italikumok hazacsempészésével gyűlt meg a bajom :o( annyi finomságot tudtam volna hozni, de nem mertem kockáztatni, hogy összetörjenek az üvegek.
a fehérrépa mibenlétét meghatároznád nekem, szegény tudatlannak? ezen a petrezselyem gyökeret vagy a paszternákot kell értenem? köszi :)

12:52 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Spanyolországban élek,és NINCS TEJFÖLÜK!!!!annyira hiányzik.megpróbáltam a folyékony queso fresco-t némi citromlével savanyítani,hogy tejfölszerűséget nyerjek,nem ehetetlenül rossz,így már legalább tudok csinálni rakott krumplit meg habart raguleveseket,de hát nyilván nem az igazi.a tejfölt otthon önmagában is meg tudom enni.csak úgy nekiesem kiskanállal..isteni.
fehérrépát itt azt hiszem,láttam már...
üdv.

3:16 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

paszternák/fehérrépa problematika: (malena, gondolom ide szántad a kommentet:)
Tehát a leves (és a hungarikum): fehérrépa, ezt a nevet én a petrezselyemgyökérre használom. Ezek szerint van, aki paszternákot ért alatta? A paszternák/pasztinák tényleg hasonlít rá, de más. Vastagabb és édesebb. Otthon túl gyakran nem szoktam látni. En: paszt=parnsnip, frepa=parsley root

11:11 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nálunk néha lehet kapni kefírgombát,ha tejszínbe teszed,tejföl lesz (nagyjából) .Piacokon előfordul,hogy van.

3:09 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

köszi, mifelénk gyökérnek modják :o) pedig kis ország vagyunk! pl: anyu somogyi. mikor ide került borsodba és először hallott a csigalevesről, szegény teljesen elszörnyedt, hogy itt a csigát eszik :o)! ők csak a cérnametéltet ismerték, a csigatésztát nem :o)

10:28 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

A tejföl tényleg savanyú tejszín (asszem a németek úgy is hívják). Régen, ha a habtejszín véletlenül savanyú volt (nem volt teljes a hûtõlánc, és még nem macerálták agyon a terméket), akkor anyukám egyszerûen várt egy kicsit, és kiváló tejfölt kapott (30% zsír!). Ha a bolti tejszín nem savanyodik, próbálj szerezni házit, amit nem kezelnek sehogy.
Móni

3:13 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

ó, igen, ideszántam. csak azért kérdeztem, mert pasztinákkal sokkal finomabb lenne, nem? az isteni, édes, különleges, imádjuk, a fehérrépát meg hát... hmmmm... szal nem.

van brüsszelben pasztinák? mert amerikában a hálaadós pulyka egyik kedvenc tölteléke pasztinák krém, szal nem ismeretlen.

3:43 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Genfben van fehérrépa, a levest mindenképp kipróbálom. :)

Teljesen más téma: nem tervezel RSS feedet tenni a blogra? Olyan jóóóóóóóóóóó lenne :)

5:29 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

sziasztok.
bocsánat,hogy a fehérrépa-krémlevestől teljesen független kérdést teszek fel..de.most olvastam egy nagyon klassz receptet,amihez - mint írja - crockpot szükséges.tudom,hogy néz ki,és hogy mi is a funkciója.de valaki meg tudja nekem mondani,hogy hol lehet kapni,és milyen néven lehet magyarul keresni a boltokban?
köszi,és tilts le,chili,ha utálod,hogy
'kihasználom' a blogodat.de nem tudok jobb fórumot nálatok! :)
üdv.

11:24 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

malena, de van itt pasztinák, én is szeretem, csak annak meg nincs az a földes íze, ami a gyökérnek.
rss: én is úgy emlékeztem, hogy lehet, de majd igyekszem modernizálni:)

crockpot -dehogy tiltalak le, csak nyugodtan! Remoska?:)

11:58 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Eddig nem szerettem a fehérrépát, a húslevesből is csak a fiam ette meg.
Viszont annyira jól hangzott a recept, hogy nem lehetett nem kipróbálni.
Komoly változások áltak be kettőnk (fehérrépa-én) viszonyában. :-)
Köszönöm!

1:31 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

paszternák-fehérrépa: a paszternáknak befele fordul az a rész,ahol a gyökér és a szár találkozik, a frépának nem. Réka

12:05 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Tasha, de van Finnországban fehérrépa, nagyobb K üzletekben én rendszeresen tudok venni, ráadásul magyar import a cucc!!! Nem tudom, hol élsz pontosan, de ha Hki környékén, akkor próbáld meg a Mankkaa-i három K szupermarketet, ott mindig van, de gyakran vettem az Iso Omena City Marketben is!
(és bocs az off-ért)

12:16 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hi, akinek hiányzik a fehérrépa/gyökér (nálunk sincsen)egy dolgot tudok javasolni: ha van hely egy magasabb virágládának, akkor érdemes magról nevelni. Az ember elszórja egy-két sorba két centi mélyen, locsolgatja, amikor már nem férnek el, kicsit kiritkitja, igy nagyobbra nőnek. Viszonylag igénytelen, és igy biztositott, hogy friss petrezselyemzöld is legyen a háznál.

10:51 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

hát ez nyamííííí:)
pedig ki nem állhatom a fehérrépát..

8:14 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én már vettem tejfölt Spanyolországban. Na, jó Barcelona-ban, de határozottan tejföl volt. Nagyon keresni sem kellett.
Külföldön élő barátnőim sem találnak meg mindent elsőre. Szerencsére látogatom őket:-))) Fehérrépáról viszont sajnos nem tudok nyilatkozni,ugyanis tényleg sehol nem láttam, csak paszternákot. Aztán Angliában karalábéval még sosem találkoztam. A kontinensen nem gond, de ott sincs mindenhol. Pedig az egyik kedvencem. Külföldi barátnők viszont nem csak a találékonyságommal kaszálnak, hanem, hogy bármit kiviszek bőröndben (manapság már a vörösboroktól sem riadok vissza, csak logisztika kérdése).
Majd feldobom, hogy merre járok a világban, és szívesen pótolom a hazai árut:-)))
LepkePillangó

12:44 du.  
Blogger siccike szerint...

Megcsináltam, és nagyon finom lett, pedig amúgy gyerekkorom óta ki nem álltam a fehérrépát!:-) A citromos gremolata is nagyon jót tett neki! Köszönöm a receptet!

11:55 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Nagyon örülök, amint látod, én nagy fehérrépa rajongó vagyok! Própáld ki az almásat is, nagyon finom!

6:03 de.  
Blogger Vincenzo szerint...

Juj, most szerkesztettem át wikipediát. Valami marharépa a petrezselyem neveihez írta, hogy fehérrépa, míg a pasztinák/peszternák, vagy ahogy szeretnétek hívni cikkében egy szó nem volt róla.

12:27 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal