szerda, május 20, 2009

A töröktől: fokhagymás-joghurtos spenót

Újabb kedvencet találtam a töröknél. A Vígszínházzal szemben található Szerájba rendszeresen betérek, és bár a választék (és a tömeg) óriási, mostanában már csak kizárólag egyetlen ételért járok vissza, ez pedig a joghurtos padlizsán, amelyből bármikor, bármennyit képes vagyok megenni, annyira finom. Múlt héten ugyanígy tettem, azonban úgy rendeltem, hogy fél adag padlizsán mellé kíváncsiságból berendeltem fél adagot a mellette virító spenótból. Nem is érhetett volna nagyobb meglepetés. Ha a padlizsánnal nem is vetekszik, valami eszméletlen finom, mind a spenót állaga mind a joghurt sűrűsége szuperül van eltalálva, isteni. A büfében kukoricaszemek találhatóak közötte, amelyeket nem igazán értettem. Nem kellemetlen, de rájöttem, hogy valószínűleg a formában hasonlító fenyőmagot imitálja. Azóta kikísérleteztem házilag, természetesen pofonegyszerű. Egyedül görög (vagy török) joghurtot kell hozzá beszerezni (800Ft az egykilós bödön a GAZI márkájúból, a Lehelen, vagy a Culinarisban szoktam venni), vagy lecsepegtetni.


Fokhagymás-joghurtos spenót

Hozzávalók (2-4 adag)

40dkg friss spenót (megpucolt súly)
25dkg sűrű joghurt (török, görög, vagy lecsöpögtetett)
3 kis gerezd fokhagyma
Olívaolaj
Tetejére: pirított fenyőmag, csípős paprika

A spenótot megpucoljuk, többször átmossuk (nincs annál rosszabb, mint amikor ropog a levelek között a homok). Közepesen vékony metéltre vágjuk. Serpenyőben olajat hevítünk, hozzáadunk két, finomra aprított fokhagymagerezdet. A spenótot rádobjuk, és erős lángos annyi ideig pirítjuk, amíg összeesik, de még nem főtt szét. Edénybe szedjük, amit azonnal jeges vízbe állítunk, hogy a spenót minél gyorsabban lehűljön. A leveleket alaposan kinyomkodjuk. Ez nagyon fontos lépés, ha kihagynánk, a joghurt túl vizessé (és zölddé) válna. Közben simára keverjük a joghurtot a két másik fokhagymagerezddel, amit átpréseltünk. Sózzuk, borsozzuk. A kihűlt spenótot összekeverjük a fokhagymás joghurttal , és megszórjuk pirított fenyőmaggal és csípős paprikával (török szerzemény).

Címkék: ,


 

 

29 hozzászólás:

Blogger szepyke szerint...

Nem vettem még görög joghurtot, a sima magyart szoktam kicsepegtetni. Mennyivel másabb a görög, mint a magyar? Ízben is más, vagy csak sűrűségben? szepy

7:41 de.  
Blogger Lilahangya szerint...

Jaj, de jol nez ki! Egyre nagyobb kedvem van a torok konyhahoz...

8:04 de.  
Blogger Horasz szerint...

Áhh ezt én akartam megírni, kb. másfél hónapja rá vagyok kattanva a lokális töröknél, egyszerűen valami személetlenül jó, csak egyszerűen még nem volt időm otthon reprodukálni, megírni...:)

8:06 de.  
Anonymous Lizi szerint...

Akkor tudom miért kell majd betérnem.
Tudod mit szeretek én még ott nagyon, a csirkés padlizsánt, az is nagyon-nagyon jó.

8:28 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Két hete akadtunk rá a spenótra a Szerájban, de azóta még álmodtam is vele! Köszi Zsófi, szép meglepetés volt a recept!

8:43 de.  
Blogger Limara szerint...

Nagyon jól néz ki! :))
Olvastam a Vodafonnál megjelent cikket rólad! Gratulálok, nagyon jó volt olvasni, és képet látni rólad! :))

11:30 de.  
Blogger Zsu szerint...

Szia!

Jól néz ki, mindenképpen kipróbálom. Imádom a padlizsános verziót is, de szerintem a Szerájban nem csinálják jól, keserű a padlizsán, meg néha nyers is.(meg az isztambuli messze lekörözi) Én is elkészítem néhanapján. Isteni. (török családnál tanultam :)) )

12:09 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Osztom a lelkesedésed a joghurtos padlizsán iránt, sosem hagyom ki, ha arra járok. Ez a spenótos verzió is jól hangzik, biztos kipróbálom!

11:07 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

És a joghurtos padlizsán receptjét tudja valaki? Zsu, jól értem, h te igen??

10:17 du.  
Blogger Anka szerint...

Nagyon egy húron pendülünk, a joghurtos padlizsán miatt járok oda évek óte -illetve jártam, mig fent éltünk- én még sosem tapasztaltam, hogy nyers vagy keserü lett volna, pedig pár kilót már tuti megettem :) és igen, a receptje engem is érdekelne.

2:39 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

a fokhagymás spenótot ma elette előlem a férjem, pedig nagy szemforgatás volt, mikor előtte kiejtettem a számon a nevét.
de a legjobb az egészben, hogy egyszerűen nem ismer magára :-DDDD

Helga

2:55 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kedves Zsu,
Kérjük szépen a török családtól tanult joghurtos padlizsán receptjét!

Köszönjük,

BB

11:45 de.  
Blogger Unknown szerint...

Ezek szerint nem csak én vagyok joghurtos padlizsánfüggő. :-)
2 éve nem eszem hús, úgyhogy létszükséglet, hogy megtudjam ennek a csodának a receptjét.
Köszönöm

4:42 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

+1 a joghurtos padlizsánrecept kérések számához. :)

chili, légyszi légyszi légyszi :)

4:23 du.  
Blogger bv szerint...

igenigen, joghurtospadlizsán-receptet, lééééééccci!

8:51 du.  
Anonymous mándruc szerint...

Amióta megláttam itt a receptedet, egyfolytában ilyet csinálok. Most is csöpög egy joghurt a hűtőben, és holnap mennem kell piacra, mert elfogyott a spenót (amit eddig sosem ettem). Zseniális!

10:18 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia!

A lehelen hol lehet kapni ilyen görög joghurtot?

1:41 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

a piac jobb szélén, a biobolttal szemben van egy arab élelmiszerüzlet, ott szokott lenni. Gazi márkájú, 10%-os "süzme" néven, 1kg-os kiszerelés

8:24 du.  
Blogger hmm szerint...

hát ezt nagyonköszi!! tegnap ettem ott vizsga után barátnőmmel. először félve léptem be, még jobban féltem amikor megláttam a padlizsánsalátát. aztán barátnőm példáját követve fele padlizsán, fele spenót verziót próbáltam. ő már rutinos, gondoltam nagy baj nem lehet. hát nem is volt... szétgugliztam a világmindenséget, hogy miféle módon készülnek ezek a finomságok, most pedig szerzek joghurtot valahonnan... :)

1:48 du.  
Blogger Vifon szerint...

Mélyhütött spenottal is müködik szerintettek??

7:42 du.  
Blogger Tibet70 szerint...

Valóban, a padlizsán saláta után ez a legfinomabb. No meg az ezme.
Emlékszem, mikor 95-ben felfedeztem a helyet. Akkor még ázsiai konyhával közösen üzemeltették. Azóta megnőttek, de az ételek minősége ugyan olyan jó, sőt....

6:55 du.  
Anonymous Spenót szerint...

Miért fontos a spenót? Milyen vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz: http://vitamin.dynanix.com/vitaminok-nyomelemek/spenot.php

9:42 de.  
Blogger Nem holnap. Ma. szerint...

Szívből javaslom a recept elkészítését SÓSKÁVAL :)..hiába..a legjobb dolgokat a véletleneknek köszönhetjük:)

Ma elkészítettem spenótból is, de továbbra is a sóska a befutó!

11:52 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

szuper lehet sóskából, kipróbálom!

12:41 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Megcsináltam, de nem nagy szám. Érdemes összevagdosni a végén a spenótot, ha nem akarsz megfulladni,vagy jó sokáig rágni,annak ellenére, hogy totál puha. Inkább a spenótfőzelékre szavazok, vagy spenótmártásra amit a húsba raksz.

10:34 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

de hát úgy indul a recept, hogy összevagdossuk a spenótot!:)

3:27 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

a sóska a joghurttal hogy jön össze? mindkettő savanykás...

4:53 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

néhány megjegyzés a recepthez:
1. egy fél napon át csöpögtetem egy gézből készült kis zacsiban a tök mindegy milyen márkájú joghurtot, nem kell hozzá megvenni a drága görög joghurtot, mert így átcsöpögtetve lehet elérni a tökéletes hatást. ja, és ez az alapja a tzadzikinek is.
2. én is teszek bele egy dobozka csemege kukoricát és egy reszelt répával is feldobom :)

4:57 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

adalék a padlizsánhoz:
én is ettem már törökbe keserű padlizsánt. azért keserű a padlizsán, mert nem pucolják meg, illetve sózás után nem várnak vele eleget, hogy a sós lé kicsöpögjön belőle, ennyi az egész. az én padlizsánom nem keserű...

5:00 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal