vasárnap, október 11, 2009

Botrányosan egyszerű: vaníliás joghurthab


Fel-felbukkannak különböző trendek és őrületek, némelyikkel szívesen sodródom, másokért kevésbé lelkesedem, főleg abban az esetben, ha túlzottan és pusztán öncélúan jelennek meg. A habok. A csúcsgasztronómia avantgard ága (amit legtöbbször helytelenül „molekulárisnak” neveznek) gyakran él velük, főleg sok különböző komponensből álló összeállítások részeként. Bizonyos esetekben értem és értékelem: akkor, ha valóban betöltenek valamilyen szerepet, és/vagy olyan plusz ízt adnak hozzá az étel egészéhez, amely nélkül az embernek hiányérzete támadna. Annak viszont kifejezetten nem vagyok a híve, amikor egy menüben minden egyes fogásban megjelenik, vagy ha semmilyen hozzáadott értéke nincs.

Kaptam tavaly karácsonyra egy habszifont. Elkobozták a patronokat a reptéren. Egy ideig azért nem tudtam használni, mert nem volt patronom (csak a saját, iSi márka jó hozzá). Aztán ácsorgott itt árván (na jó, készült benne hiperzseniális „paprikáskrumpli hab”, amely házi tészta mártásaként végezte, és fenomenális volt. Nem én készítettem, hanem profi). Most viszont a szükség vetette elő velem, több alkalommal kellett ugyanis különböző munkákhoz kb. három perc alatt improvizálni desszertek mellé valamit, amivel kicsit fel lehetett dobni. Így született a joghurthab.

Annyira kevés alapanyag és idő kell hozzá, hogy tényleg botrány. A joghurt és a tejszín kellő sűrűségű alapot ad, ehhez nem kell semmilyen kötőanyagot adni. Ha vékonyabb gyümölcslevet, vagy zöldségpürét habosítunk, ahhoz jellemzően feloldott zselatint kell adni, ami némi testet ad neki. A habok önmagukban szerintem elég értelmezhetetlenek, valamilyen más főszereplő mellett azonban jó kiegészítő szerepet tudnak betölteni. Ez a joghurthab pl. remekül működik grillezett, sült, vagy karamellizált gyümölcsök, vagy pl. almás pite mellett. Persze habszifon nélkül is el lehet készíteni, ebben az esetben a keményre felvert tejszínhabot a kikevert joghurtba forgatjuk, és hűtőbe tesszük, hogy kissé megdermedjen.


Vaníliás joghurthab

1,5dl natúr joghurt
1,5dl tejszín
2 evőkanál méz
Néhány csepp citromlé
1kávéskanál vaníliakivonat

A joghurtot teljesen simára keverjük a mézzel és a vaníliakivonattal. Hozzáadjuk a tejszínt és néhány csepp citromlevet, csomómentesre keverjük. Szűrőn át a szifonba töltjük. Két patront töltünk bele. Felrázzuk, majd lehűtjük. Azonnal is használható, de hűtőben akár néhány napig is eláll.



Címkék: ,


 

 

8 hozzászólás:

Blogger anna szerint...

eleg hasonlot ettem egesz nyaron, csak habszifon hijan felvert tejszinhabot es joghurtot kevetem el mezzel es citrommal, mindig ujra meglepodtem, mennyire finom, nem tudtam megunni

11:57 du.  
Blogger Dolce Vita szerint...

Megőrülök azoktól a haboktól, amelyiknek gyakorlatilag semmi íze, ráadásul úgy néz ki, mintha 1. vagy a mosogatólé habja marad a tányéron, 2. egy öklendező csiga szaladt végig rajta. Egyszer majdnem bementem a konyhába egy étteremben, hogy megkérdezzem a szakácstól, ezt mégis hogy a fenébe gondolta. Persze ott volt mindnen, levesen, főételen, desszerten
gyerekkoromban gyümölcshabokat készítettünk a szifonban, pedig anyu nem tudta ki az a Ferran Adria (azt hiszem, ma sem tudja)

2:33 du.  
Anonymous Polimer szerint...

Nálunk most a menüben, csokoládés sütőtök torta megy birshabbal.

dolcevita: Azokat a habokat én se nagyon tudom értelmezni! Egyszer mintha valahol azt olvastam volna, hogy a textúrájuk miatt sokkal erősebb ízélményt adnak.

4:34 du.  
Blogger Andrea szerint...

Szuper a blogod, gratula.

6:52 du.  
Blogger  á la carte kulinaria szerint...

Szia!
Van javaslatod milyen szifont érdemes venni, ha az ember nemcsak tejszinhabot szeretne benne készíteni ?
Köszönöm!

10:22 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

"Egyszer mintha valahol azt olvastam volna, hogy a textúrájuk miatt sokkal erősebb ízélményt adnak."
megnő az étel,ital felülete, emiatt valóban erősebb az íze

11:07 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nahat tetszik ez a szifon otlet. A zselatint amit emlitesz, azt hogy es mikor kell hozzaadni? Van ennek a hazi habositasnak valami szakirodalma, vagy mindenkinek Dolcevita anyukajatol kell megkerdezni, hogy hogy is van ez a gyumolcshabbal? :) koszonom elore is!
Petter

2:45 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Na vegre egy jo urugy arra, hogy vegyek szifont!

Giu

11:14 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal